Meer inzichten uit uw data halen?
Data Visualisatie en KPI’s geven meer inzicht
door Dave van der Meer
“We hebben tegenwoordig enorm veel en diverse databronnen in ons bedrijf beschikbaar, maar in verschillende systemen en ongeorganiseerd zodat we er eigenlijk niet veel mee doen…”
Regelmatig hoor ik dit als ik in gesprek ben met u. Ik snap het wel.. data is soms abstract, wellicht een beetje eng voor u en moeilijk toegankelijk. Het kost veel energie en waardevolle tijd om data om te zetten in inzichten en jullie hebben het al zo druk met alle prioriteiten..
Echter is een juiste data strategie wel een essentieel onderdeel van uw bedrijfsstrategie, die u helpt een succesvolle onderneming te worden of te blijven. Verschillende afdelingen binnen uw bedrijf zien wellicht de potentie van data en technologische vooruitgang, maar hebben specifieke wensen waardoor het risico bestaat dat er geen eenduidig beleid is, de kosten al snel oplopen of men überhaupt er zich de handen niet aan brandt.
Data visualisatie en KPI’s zijn een belangrijk middel om de prestaties van uw bedrijf te monitoren. Deze KPI’s zijn een directe afgeleide van uw bedrijfsstrategie en geven u direct inzicht wat de status is van de belangrijkste bedrijfsprocessen van de onderneming. Data visualisatie en KPI’s maken eenvoudig inzichtelijk of uw doelstelling behaald worden en waar verbeteringen of optimalisaties mogelijk zijn om uw bedrijf naar een hoger niveau te brengen.
“Data visualisatie en KPI’s maken eenvoudig inzichtelijk of uw doelstelling behaald worden en waar verbeteringen of optimalisaties mogelijk zijn om uw bedrijf naar een hoger niveau te brengen.”
Echter moet de data u juiste inzichten brengen en de organisatie naar een hoger niveau brengen en niet een doel op zich zijn! Zorg dat u zichzelf niet verliest in de enorme wirwar aan informatie en vaak is het verstandig om met iemand te sparren die hier expertise in heeft en er voor u objectief naar kijkt. De specifieke branche- en bedrijfskennis is aanwezig in uw organisatie, maar zorg dat u investeert in een juiste data strategie.
Starten met een goede basis…kijk naar de door u gestelde bedrijfsdoelstellingen en probeer in het begin niet alles in een keer aan te pakken. Ik ben een groot voorstander van het CWR principe (Crawl_Walk_Run) en groei mee in het proces dat je inschiet.
De investering betaalt zich vaak snel terug, want data is direct beschikbaar en kost dus geen waardevolle capaciteit van uw werknemers iedere keer de laatste informatie uit uw systemen te ’trekken’. Daarnaast creëert u de juiste focus binnen de organisatie en bevordert het de betrokkenheid en team spirit!
Denk niet ‘ik ben maar een klein bedrijf, dus dit werkt niet voor ons’. Juist ook in kleinere MKB organisaties met beperkte capaciteit is het belangrijk efficiencies te maken en je tijd in te zetten in zaken die er echt toe doen!
Uw belangrijke KPIs dagelijks bijgewerkt op een scherm bij u op kantoor, in een app op uw telefoon of in een e-mail in uw inbox. Zo bent u altijd up-to-date en neemt u de beslissingen op basis van de juiste en meest actuele informatie.
Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen? Neem eens contact op en wij vertellen het u graag!